21 februari 2009

Hetsiga diskussioner...

Igår kväll var jag iväg på en liten fest. Kul att komma iväg, speciellt då sambon jobbar natt och jag i vanliga fall sitter hemma och ugglar. Trevligt folk och allt det där. Men så uppstod en diskussion kring alkholism. Jag och två tjejjer till börjar diskutera detta ämne livligt. Min far har varit alkholist en gång i tiden och det var inte så kul alla gånger. Så jag kan ju erkänna att jag idag och kanske för alltid kommer att vara besviken på honom över den biten.

Jag nämnde i diskussionen att min far då gjorde ett val...Han valde alkoholen före mig, sina andra barn, före sina barns mor, före jobb....före Allt!
I fallet med min far anser jag att han gjorde ett val. Ett val som visserligen blev lättare att ta på grund av att han gått igenom saker i sitt liv som vi alla egentligen borde vara befriade ifrån så gott det går. Hans svårigheter har resulterat i att han mår och har mått väldigt dåligt. Istället för att söka hjälp, eller prata med någon så självmedicinerade han med alkohol.

Nu till själva diskussionen på festen. Dessa två kvinnor som sitter framför mig menar på att alkholism är en sjukdom, och något som man inte rår över.
Visst kan jag tänka mig att det är så, men han gör ändå ett aktivt val, där han kunde välja andra saker före alkoholen, men inte gjorde det. Så jag anser att själva inkörsporten är ett aktivt val man gör, medan beroendet som följer skulle kunna kallas sjukdom eftersom kroppen fysiskt mår dåligt när den inte får alkholen som den är van vid.

Men dem jag diskuterade detta med, menar att det inte är ett val man gör. Det är en sjukdom som kan drabba en när som helst, var som helt och hursomhelst. Pang bom - Nu är du alkholist!

Det blev en ganska hetsig diskussion, där jag blev överröstad, och fick egentligen inte säga min mening. Det blev en attack helt enkelt från deras sida, och eftersom de var två, så "vann" de diskussionen. För mig handlar det inte om att "vinna" en diskussion, jag vill bara att om man ska diskutera något så bör man låta alla komma till tals och att min åsikt också är värd något.

Min erfarenhet av denna problematik med alkohol, har givit mig en bild av hur det var för MIN pappa och HANS problem. Jag uttalar mig inte om nån sorts allmängiltig bild av hur en alkholist resonerar och är.

Det gick inte att få fram något vettigt, så det slutade typ med Tack för er åsikt, kul att få se det ur ett annat perspektiv. Alltid bra med nya infallsvinklar...!

Sen gick jag ut på balkongen en sväng...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ordet är ditt!