26 juli 2009

Alkemisten


En väninna rekommenderade Paulo Coelho´s "Alkemisten", en bok som jag fått uppfattningen att många läst redan på högstadiet som obligatorisk litteratur? Jag vet inte hur jag har kunnat undgå denna ända fram till nu? Den är ännu inte utläst, men på god väg.
Det skrivs en hel del påståenden i boken som jag önskar kunde vara sanna, för det är optimistiskt och glädjande för drömmaren. Bland annat står följande: "När du vill någonting verkar hela universum för att du ska kunna uppnå det". Tänk om det vore så? Vad underbart! Är det så att vi själva skapar även vårt universum? För visst är det väl så att när man väl bestämt sig för något och vill satsa på det, då omger man ju sig allt som oftast med likasinnade och vägen/resan till målet blir trevligare och mer lättillgänglig?
Han skriver också: "Men en sak tyckte han sig förstå: besluten var endast början på någonting. När man fattade ett beslut klev man i själva verket ned i en strid ström som förde en vidare till platser som man aldrig hade drömt om den dag man träffade sitt val".
Ok, kalla mig simpel om Ni vill, men jag tycker det är fint skrivet. För hur man än vrider och vänder på det så kommer vi alltid att stöta på nya vägskäl, tvingas möta dem vare sig vi vill eller ej. Det är väl det som kallas utveckling...

En nackdel med denna bok är hur den är skriven, alltså rent språkmässigt. Den blir så enkel att det lutar mot gränsen tarvligt. Den skulle kunna skrivas bättre, för själva historien och budskapet är ju fint.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ordet är ditt!