13 december 2009

Beroendeframkallande... och stressframkallande...

Min sambo har skaffat en laptop, så nu har vi en stationär dator plus en laptop. Båda är givetvis uppkopplade mot internet. Dock kan jag känna en enorm stress över detta, och inte bara över den nya laptopen, utan möjligheten att vara uppkopplad dygnet runt. Att vara kontaktbar jämt och ständigt, samtidigt som jag (hycklare som man är) mer eller mindre blivit beroende av just den möjligheten. Jag kan koppla upp mig mot internet via våra datorer samt via min mobil... Just mobiltjänsten kan jag bli galen av om den mot all förmodan inte fungerar. Eller galen är väl kanske fel beskrivning... Men ett sorts beroende har blivit till, samtidigt som jag avskyr det. Häromdagen var jag till gymet för första gången på evigheter, och stängde då av min mobiltelefon och lämnade den hemma. Jag hade alltså inte med mig den för första gången på evigheter. Vilken frihet... Slippa den där "stressen" eller vad man skall definiera det som, över att alltid vara kontaktbar. En kort stund tänkte jag för mig själv: Tänk om man skulle skippa mobiltelefon helt och hållet?
I samma andetag insåg jag att det förmodligen inte skulle fungera. Fast egentligen... Vi klarade ju oss alldeles utmärkt utan mobiltelefoner när jag var liten och de inte ens fanns... Visst underlättar de vardagen, men kanske skulle man begränsa sitt användande?
Hur då? Hur skulle det kunna se ut?

Får nog ta och klura på det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ordet är ditt!