24 maj 2009

Böcer, böcker, böcker....

Funderade på detta med att ge filmtips osv, om det nu är någon som har glädje av dem, men kanske också boktips. Jag har plöjt igenom en del böcker genom åren, och har ett flertal klara favoriter. Min absolut favoritgenre är helt klart verklighetsbaserat eller självbiografier, gärna med inslag av historia eller kanske religion. Jag har alltid haft ett stort intresse kring Andra Världskriget, det som skedde runtomkring och mitt i kärnan.

Emerich Roth - "Jude" är en mycket bra bok som skildrar hur det var att vara jude under krigstiden osv.
Jerzy Einhorn skrev bland annat "Utvald att leva", en bok som är helt fantastisk. Vi hade honom som föreläsare i skolan på gymnasiet, jag minns att han var enormt duktig på att förmedla budskapet, och det var väl kanske då mitt intresse väcktes för just detta. Tyvärr avled Jerzy Einhorn för något år sedan, en enormt stor förlust för omvärlden, och ja... jag vågar mig på att skriva sådana starka ord, för jag vet att han har gjort stor skilland och förändring när han levde.
Anne Franks Dagbok är ju en klassiker. Den har väl nästan alla högstadieelever tragglat sig igenom.
Lucette Matalon Lagnado & Sheila Cohn Dekel har skrivit "Josef Mengele - Eldens Barn", som skildrar Mengeles tester och experiment som han utförde på utvalda människor av de fängslade judarna som kom in till koncentrationslägren. Mycket känslosam bok, hemsk men ändå väldigt intressant. Han siktade ofta in sig på personer med olika former av handikapp, eller kortväxta och även tvillingpar.

Som sagt, verklighetsbaserade böcker med inslag av religion eller dylikt är ju mycket intressant i mina ögon.
Souad - "Levande bränd". En bok om hedersmord. Helt fantastisk och så fruktansvärd, men återigen intressant. Det skildrar en värld som vi här inte har tillgång till på samma sätt.
Siba Shakib - "Till Afghanistan kommer Gud bara för att gråta"- Oj oj oj, en av de bästa böcker jag läst. Kanske inte den mest välskrivna, men ack så bra story... Handlar om en afghansk kvinna som lever i ständig flykt och misär, fattigdom och rädsla...

Sen har vi ju Sofia Åkerman som skrivit "Zebraflickan", som berättar om sin tonår med självdestruktivitet som färgat hela hennes liv. Jättebra skriven faktiskt.

En annan absolut FAVORIT som visserligen inte är verklighetsbaserad (läser faktiskt annat också, tro det eller ej)...
"Nu vill jag sjunga dig milda sånger" av Linda Olsson. Den har ju blivit väldigt omtalad och fått mycket bra recensioner. Och det är den värd, för den är fantastisk. Helt underbar bok som jag rekommenderar alla, så fort det blir tal om böcker... Så vacker berättelse om två kvinnor som finner en enorm vänskap, som sedan kantas av dramatiska livsöden och sorg. Återigen, helt fantastisk!!

För den psykolgiintresserade har vi Torey Hayden, som skrivit ett helt gäng med böcker. Hon skriver om hennes erfarenheter av att arbeta med barn som gått igenom väldigt svåra traumatiska händelser, samt diagnosbarn. En del böcker är nästan lite läskiga, men de är alla sådana att har man väl öppnat dem är det svårt att slå ihop dem. Några exempel på hennes böcker är: "Den mekaniska katten", "Vackra barn", "Rävungen", "Andras ungar", "Solrosskogen" och "Burpojken". Det finns många fler titlar, men jag har faktiskt inte plöjt dem alla ännu.

Sen har vi ju Dave Peizer med "Pojken som kallades det" och de två efterföljande, som jag tycker är helt ok. Samma sak med Lisa Marklunds "Gömda" och alla de andra efterföljande.

Jonas Gardell är ju helt underbar, hans böcker kan man inte annat än att älska, "Mormor gråter" och "Vill gå hem" samt "Jenny"... Man både skrattar och gråter med hans böcker.

Margit Sandemo har också bidragit med en hel del böcker, jag gav mig in på serien "Sagan om Isfolket", 2005. Hela 47 delar. Den serien är ju fiktiv, men det som gör den så intressant är att den tar upp mycket av den svenska (och nordiska) historien under seriens lopp. Man känner igen mycket av de kända slagen osv, då seriens huvudpersoner befinner sig mitt i det. Mycket läsvärt. Hon har ju skrivit fler bokserier, men det får bli ett senare projekt.

Sen är det ju alla gamla klassiker som hör till god ton att man ska ha läst, dock har jag väl inga direkta favoriter på den fronten ännu, men det kanske kommer allt eftersom man har läst dem.

Sen är ju jag hopplös när det gäller psykologi. Eftersom det är mitt huvudämne och kommer att fortsätta att vara den på C-nivå i höst så är det väl egentligen inte så konstigt. Rena "faktaböcker" så att säga, som jag anser vara underbart bra är:

"Psychology" - Kowalski & Westen
"Cognitive Psychology" - Smith & Kosslyn
"Advanced Social Psychology" - Tesser

Ja visst, de är ett helevete att läsa från pärm till pärm, men det ska man inte göra. Det finns en anledning till att det finns kapitel. Man ska läsa det man tror sig tycka är intressant. Hursom, man kan lära sig en hel del om sig själv om man hugger tag i dessa tre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ordet är ditt!